Thursday, September 10, 2015

Cogito ergo sum men vemfan är jag?

Hösten är definitivt nära. Det känns i luften. Solen skiner, men det är kyligt och det ligger ett slags gyllene sken över allting. Jag vet inte, kanske det bara är pluggandet som får mig att känna mig höstig.
  Angående pluggandet så klättrar jag redan på väggarna. Har bara 40 sidor kvar, men tentan är imorgon redan, så jag känner mig sådär lagom förberedd. Klassen verkar ha förstått det mesta, men jag själv känner mig vilse i skogen. Jag är fullt medveten om allt som måste pluggas in för att bli personalvetare, men det känns ändå så främmande. Jag är fr.a. humanist, så allt om organisationsstrukturer är extremt alienerande.
  Jag har tänkt mycket över hur förvirrande min position är. På något sätt har jag alltid varit en blandning av en estet och en humanist. Det är dock svårt att förena alla mina ståndpunkter. På ett sätt är jag filosofiskt lagd, tankarna på allting som en enda stor konstruktion, samhället som håller oss som gisslan och alltings onödighet. Samtidigt så är jag humanist och tror på alla människors lika värde. Akademikern i mig tänker på allting i praktiska, objektiva termer och ser system och strukturer i allt. Esteten i mig vill helst bara njuta av skönheten i världen och i alla skapelser. Ibland så krockar allting och jag vet inte vad jag tycker längre. Är människan egentligen värd något alls i jämförelse med den värld vi förstör eller har vi satt upp oss på piedestaler som naturens kronverk.
  På något sätt känns det som om jag i att ha funnit min plats i världen blivit mer förvirrad än någonsin. Jag vet inte riktigt vem jag är. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag vet inte riktigt vad jag vill.
  Jag borde inte ta mig tid att ha en identitetskris när jag har så mycket annat att ta itu med just nu. Egentligen borde jag försöka engagera mig inom universitetslivet för att piffa till min CV. Jag borde söka mig till administrativa positioner och bli mera av en personalvetare till person.
  Men sanningen är den att jag helst av allt skulle vilja återknyta till mina vänner på Åland, hälsa på min familj och skriva på min bok.
  Vad gör en?

Pax et Bonum
Erin <3

No comments:

Post a Comment