Thursday, April 16, 2015

Den lilla svarta skatan som är vit om lilla hakan

Idag trodde jag att jag skulle vakna pigg och utvilad då jag gick till sängs vid 22-23, men nänä, jag är astrött. Seminarium klockan 10:15 gick bra, även om vi tolkat filmen "Educating Rita" helt annorlunda än de andra. Men det var okej, för vår tolkning var ändå rätt bra tyckte jag. Och när en analyserar filmer är det meningen att en ska komma fram till olika saker. Efter det var jag på blodtryckskoll och det såg tydligen fint ut, så jag verkar inte ha något att oroa mig över.
  I väntrummet har de en kaffemaskin som en inte behöver mata med pengar för att använda. Så jag tog en varm choklad och gick sedan långsamt hem i vårsolen och smuttade på den medan jag lyssnade på Paprika-soundtracket, fr.a. "Byakkoya no musume". Rekommenderar alla som har en dålig dag att göra exakt samma sak. Ta en varm choklad och gå ute i vårsolen och lyssna på Paprika-soundtracket. Det är som om en helt plötsligt blir medveten om världen på ett helt annat sätt. Skönt är det.
  Men när jag kom hem så var jag så trött att jag slocknade på soffan till Markipliers gameplay av "The Crooked Man". Det var så himla skönt!
  Sedan vaknade jag i tid för at fara på sista körövningen inför söndagens konsert. "The Seal Lullaby" kommer att bli helt fantastiskt!
  På vägen hem hittade jag något lysande vitt i en sorglig hög av fjädrar. En perfekt skalle av en skata. Jag ska behandla honom så att jag kan ha honom som utsmyckning. Måste vara försiktig dock, han är så bräcklig och skör. Ska fråga Krigis hur en behandlar ben, han gjorde ju en pipa av ben förut, så han vet nog hur jag ska gå tillväga.
  Jag har döpt honom till Andrushka. Efter sången om skatan av Vysotskij.

Mörk och kulen e novemberkvällen
Mormor sitter vid Andrushkas säng
Han ska sova, men nu vill han höra
Samma saga om och om igen

Om den lilla svarta skatan 
Som är vit om lilla hakan
Och som tycker om att baka till de små
Alla snälla barn får smaka
Hennes goda sockerkaka
En sked till far, en sked till mor
En sked till syster och en sked till bror
Det kanske e en gammal, gammal saga
Men det finns många som vill höra den ändå

"Alla som är snälla ska få kaka"
Tänker lille Andrushka och ler
Och han minns sin rara mormor Saga
När han växer upp och blir kamrer

Han är lika snäll som skatan
Som är vit om lilla hakan
Och som tycker om att baka till de små
Alla släktingar får smaka
På kamrer Andrushkas kaka
En sked till far, en sked till mor
En sked till syster och en sked till bror
Det kanske e en gammal, gammal saga
Men det finns många som vill höra den ändå

Alla lever lyckliga och glada
Så en dag så blir det revision
Åter får vi träffa hela släkten
Under högsta domstolens session

Snälla barn ska inte klaga
Det är inte slut på sagan
Högsta domstolen är givmild mot de små
Domar'n i den svarta dräkten 
Han har nå't åt hela släkten
Ett år till far, ett år till mor
Ett år till syster och ett år till bror
Det kanske e en gammal, gammal saga
Men det finns många som får höra den ändå

Det kanske e en gammal, gammal saga
Men det finns många som får höra den ändå

Pax et Bonum
Erin <3

No comments:

Post a Comment