Saturday, October 11, 2014

Tarmmaskar i Tybble

Hösten är mitt upp i sin finaste skrud. Solen sken idag och höll en varm utomhus. Jag gick till Idrottshuset och fotograferade Diktatorns första hemmamatch för säsongen. De förlorade iofs med 3-0, men de spelade ändå rätt bra. Imorgon är det ännu en match och jag lovade att fota då också.

Nästa vecka är det seminarium på onsdag och sedan far jag hem över min födelsedag. Tyvärr ger det mig väldigt lite tid att förbereda mig inför tentan om två veckor. Och jag kommer inte hinna vara med på nästa konsert med Vox Nikolai även fast jag älskar körsjungandet och värderar det högt. Gymmet får också vänta tills efter tentan.

Jag är lite tjurig dock. Jag beställde all min kurslitteratur från campusbokhandeln, men eftersom de har stängt hela nästa vecka av orsaker de inte delat någonstans jag sett, så kommer jag inte kunna hämta ut dem förrän jag kommer hem efter min födelsedag. Jag kommer då att bara ha 4 dagar på mig att plugga som vanligt, men jag hade planerat att börja typ nu... Jag har betalat för böckerna men kan inte hämta ut dem.

Annars är det lite oroligt här i Tybble just nu. Det har skett en serie överfall här runt universitetet och där nära Diktatorns lägenhet. Det är två gärningsmän som oprovocerat sparkar folk av sina cyklar och misshandlar dem och sedan springer därifrån. Offren är av olika kön, anfalls mitt i vardagen eller på helger och inget stjäls och ingen har blivit våldtagen. Det är alltså våld för våldets skull. Igårnatt var det en tjej som fick sin cykel påsparkad av två killar iförda hoodies, men hen cyklade så fort att cykeln inte for omkull. De skrek: "Du kom undan!" efter hen och även fast polisen blev larmad och sökte igenom området med hundar så hittades ingen misstänkt.
  Det är obehagligt att gå hemifrån Diktatorn sent på kvällarna då en vet att de här idioterna är lösa.
  Jag går omkring och tänker: "Om jag bara råkar ha en mattkniv med mig efter att ha varit hos Diktatorn och skärt pumpor så kan inte farbror polisen knipa mig för att en av våldsverkarna har ett blad i knogen...?"
  Våld är aldrig lösningen, men jag tänker inte hamna på sjukhuset med hjärnskakning och brutet näsben bara för att en inte ska bruka våld. Om jag blir anfallen av två tarmmaskar som tror de är så jävla tuffa och kan anfalla precis vem de vill så har jag väl ändå rätt att skydda mig själv från att bli skadad? Eller?

Nå, för att lugna ner mig ska jag se på Mumin och dricka te.

Pax et Bonum
Erin <3

2 comments:

  1. Apropå mattkniven, låt mig citera en polis på efterlyst ang nödvärn: "Man får använda så mycket våld som behövs. Plus lite till" :P Så det är nog lugnt, cutta sönder anfallarna med din mattkniv du, polisen blir nog bara glad, hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tänkte väl det. Jag fortsätter hålla den tätt inpå i fortsättningen också då xD

      Delete