Monday, March 05, 2012

Solen glimmar blank och trind, vattnet lik en spegel

Hejhej!
  Ursäkta inaktiviteten här, ska snabbt sammanfatta tiden sedan jag kom hem från Malta!

Måndag, 27.02.2012
Körde bil ner till Kapellskär. Vi hade gott om tid innan båten skulle gå, så papp tog oss på en sightseeing tur genom Norrtälje. Föga imponerad efter en vecka på Malta nedanför Grekland, så lyssnade jag mest på musik och tittade på bilder i min kamera.
  På färjan köpte LiLLan sina älskade converse efter mycket om och men mellan ett par orangea och de turkosa som hon sedan köpte. Jag stod på soldäck och rökte mestadels och kände mig nostalgisk och tyckte att det var kallt trots att solen sken starkt och däcket låg i lä.
  Väl hemma i Mhamn gick LiLLan iland för att träffa Donk och jag fick skjuts till lägenheten med Lotta och papp. Milton skjutsades till flygplatsen och sedan tankade papp över bilderna från min kamera till sin laptop.
  När LiLLan och Donk dök upp så var klockan runt 16:30 och runt 17:00 skjutsade papp oss till Finström.
  Folk verkade glada att se oss iaf. ^^ Jag visade glatt vad jag/vi köpt. Men framåt kvällen fick jag någon form av psykbryt och beslutade att stanna hemma på tisdagen för att landa lite. Vilket senare visade sig vara ett gott beslut.

Tisdag, 28.02.2012
Hade sovit nere på soffan i Anderstugan p.g.a. ångest (sover bättre på soffor då). Mådde relativt ok runt 09:00. Satt på datorn och redigerade bilderna från Maltaresan till klockan 12:00 ungefär. Hade bara druckit en kopp kaffe.
  Fick lite ont i magen och vågade inte ens gå och ta en cigg, trots röksuget. Så jag lade mig på soffan igen. Jag lagade en värmekudde åt mig och låg och vände och vred mig. Tänkte se på några James Bond-filmer, men fick inte igång tv:n, teknisk som en shimpans som man är.
  Klockan 13:00 skenar jag in på toa och kastar upp allt i magen, inklusive all galla. Mår piss. Går och vilar en stund till. Ett tag senare så börjar jag få sendrag i foten och benet med jämna mellanrum. Får därför foten insmord, men behöver sedan skena på toa igen. Den här gången spyr jag inte, men en nerv i nacken har tydligen kommit i kläm och allting snurrar, min kropp är iskall, kallsvetten rinner i pannan och över ryggen, armarna och käkarna domnar bort och ögonen tåras.
  Fin dag.
  Släpar upp mig på sängen i vardagsrummet och ligger och tycker synd om mig själv medan katterna om vartannat hoppar omkring på mig och hälsar mig välkommen hem (de var lite reserverade på måndagen då jag varit borta så länge).
 
Onsdag, 29.02.2012
Vaknar sent, sitter på datorn mest hela dagen. Inget nytt under solen. Läser läxor.

Torsdag, 01.03.2012
Började skolan klockan 08:00. Filosofi, historia, hål fram till 14:40 som jag tillbringar med Ajy. Jag lyckas få tid till Salong Helen för ögonbrynsplockning och håruppsättning klockan 13:30 på fredagen (karonka).
  Teater klockan 14:40. Tar 16:05 bussen hem.
  Panik på kvällen då jag inte hittar mitt korsettöverdrag, vilket resulterar i ångest och självförakt. LiLLan och mamm är bra och hjälper mig komma tillrätta med en annan lösning och det släpper.
  Somnar som en stock p.g.a. mental utmattning.

Fredag, 02.03.2012
Vaknar tidigt, packar allting, sitter på datorn tills mamm kommer hem från jobbet. Hon följer med mig till stan där vi först köper ett pärlhalsband, ett par lösögonfransar och ett hårspänne som matchar min kreation. Sedan till KappAhl där vi köper en vit skjorta att ha under korsetten. Sedan har vi 10 minuter på oss att springa till bilen och köra till frissan. Vi blev först tvugna att förklara för lapplisan att mamm menat 13:00 när hon satt 3 (15:00) på parkeringsbrickan.
  Vi hinner precis till frissan. Jag sitter där från 13:30 till 15:15, men håret blev jättebra. ^^ Sedan hämtar mamm mig till lägenheten och hjälper mig klä på mig. LiLLan dyker upp kort efter och hjälper mig med sminket. Sedan kommer Ajy och förbereder sig också. Mamm skjutsar oss till Alandica och jag glömmer mina ciggaretter i bilen och 2 euro till garderoben, men vakten var så snäll att han lät mig komma undan på 1 euro. =)
  Jag hinner precis i tid för fotograferingen. Det blev nog fint.
  Sedan minglas det i någon timme innan förrätten börjar serveras. Kallrökt laxtartar på skärgårdslimpa, serverad med liten pepparrotspannacotta och plocksallad (d.v.s. två körsbärstomathalvor). Pepparrotspannacottan var nog det enda jag hade lite problem med, menmen. ^^ Jag drack en päroncider till det.
  Till huvudrätt blev det kryddoxfilé med potatis och kryddsmör. =3 Till det drack jag två glas rött vin.
  Till efterrätt blev det chokladparfait med persikainteriör, som också var mums. Kaffe fick man till.
  Utanför det som fanns på menyn drack jag en passoa/vodka/passionsjuice drink och två rom/pepsi (=<)
  Sedan var det rosutdelning, bildspel, parodier, dans och så bestämde jag mig för att det får vara nog och styltade till lägenheten och däckade.

Lördag - söndag, 03.03 - 04.03.2012
På lördagen kom mamm och hämtade mig runt 15:00-tiden och väl hemma så gjordes inget av värde.
  På söndagen sov jag rätt länge och fick lite dåligt samvete, men shit happens. Mamm hade blivit magsjuk, men for på gudstjänst till Geta iaf, strongt! Men hon var i princip helt återställd 5 timmar senare. ^^ Vi åt middag och efter det bestämde jag mig för att baka en sockerkaka. Det blev inte som jag hade tänkt mig då receptet på Castors sockerkaka är försvunnet, men den blev nog helt god. =)

Så! Snabbuppdatering. ^^ Ni får mera information om resan till Malta så småningom. =)

Pax et Bonum
Erin <3

No comments:

Post a Comment