Friday, June 24, 2011

Biljettförsäljarn's logg, vecka 25, dag 5. Forever Alone i Lumparland

Midsommar.

Vad kan man inte säga om midsommar på Åland?

Alla har sina sätt att fira Johannesnatten på. För det mesta har man vissa traditioner man gärna håller sig till. Andra hamnar i kläm mellan tradition och lusten att göra något spännande, eller ja, helt enkelt supa skallen av sig med vänner på någon holme.

Själv är jag inte i kläm.

Jag sitter helt enkelt fast.

Att fara ut till Kökar med några vänner var mitt mål för den här midsommaren. Jag hade velat dra med dem till Höglid och tvinga dem att förstå tjusningen i att sitta och bli myggbiten på berget bakom lokalen och för första gången dricka mig berusad och springa ut i sommarnatten och känna mig fri från bekymmer och besvär.

Jag hade planerat att uppleva en ny sorts midsommar. Kanske t.o.m. skapa en ny tradition, som stugracet. Tillsammans med Tååfe, LiLLan, Ajy och kanske några nyfunna, gamla eller helt enkelt nära vänner, hade jag tänkt ha en magisk helg ute på Kökar. Springa omkring i bergen och de små förkrympta lövskogarna, simma bakom klockstapeln på Hamnö, springa runt på Höglid och käka chips och korv med bröd, tälta på någon undangömd plats och grilla marschmallows.

När vi alla på midsommardagen skulle må bättre än vad vi förtjänar så skulle jag visa Tååfe runt på Hamnö... Min barndomsvagga.

Men nu sitter jag här.

I Långnäs.

Utan något att göra, utan ciggaretter, utan alkohol, utan jordgubbar, utan midsommarmat, utan sällskap, utan bokningar till färjorna.

Jag hade tänkt uppleva en av de mest awsum midsommarnätterna någonsin och så går jag och får just den veckan som jag bett om att få slippa jobba på.

Det är tur att jag har Tååfe och Ajy. <3 De tänker komma hit och vara forever alone med mig. =)

Hoppeligen kan den här midsommaren bli awsum den också på sitt sätt.

Men just nu känns det inte så.

Jag har inte den där förväntansfulla känslan i magen av att något väntar, något fantastiskt. Inte den där känslan av fullständig sommarlycka även fast solen skiner och himlen är blå.

Om jag bara haft fler bokningar idag, mera att göra helt enkelt. Men det är dött.

Så jag står och får solsting på midsommarafton utan att egentligen göra något.

Nu ska jag sätta mig ute i solen och röka min sista ciggarett, sedan ska jag tycka synd om mig själv tills Tååfe dyker upp.

Hoppeligen behöver jag inte vänta hur länge som helst...

Pax et Bonum
Erin <3

No comments:

Post a Comment