Sunday, September 08, 2013

Flyttfågeln har landat

Ja, det var ju ett tag sedan... Igen.

Jag lyckades flytta till Örebro utan någon större dramatik. Örebro är faktiskt inte så stort och läskigt som jag först trodde. 

På söndagkvällen den 25:e packade jag ihop mitt sista junk och jag och LiLLan grät lite i varandras armar och sedan i mamms bara för att det hörde till på något sätt. Jag kände verkligen hur mycket jag skulle sakna dem alla. Pappa, mamma, LiLLan, Skrållan, Lion... Ajy, Pirkka och alla andra underbara ålänningar.
  När papp körde iväg med mig i passagerarsätet kändes det som om vägen bakom mig, vägen hem, upplöstes som ett pussel i beckmörker. Det kändes som om däcken rev upp hela världen bakom mig. Det var obehagligt och jag grät tyst. Men jag lyckades somna den natten.

Papp och jag for tidigt på morgonen och kom fram lite in på eftermiddagen. Vi gick först via skatteverket och ansökte om svenskt personnummer och sedan till Telia och laddade ett kontantkort åt mig. ^^ Sedan åt vi en sen lunch/tidig middag, sedan körde han mig till Nen där vi packade ur allt mitt pick och pack i entrén. Sedan for papp. Det kändes konstigt. När han körde iväg kände jag verkligen hur hemmet och tryggheten och det jag vet och känner igen bara försvann längre och längre bort. Oåterkalleligt.
  Tack vare underbara, fantastiska Nen så har min vistelse i Örebro hitills varit hur trevlig som helst! Redan första dagen så var jag otroligt avslappnad. Vi pratade nästan konstant hela tiden vi bodde tillsammans förutom då vi båda behövde lite tid i lugn och ro med Internet. xD Hon har visat mig hur man rör sig i Örebro, vart man kan gå, var man kan köpa vad, hur man för sig, rabatter, praktiska arrangemang och andra saker som jag som nyinflyttad lantis aldrig skulle ha kunnat lista ut själv. I alla fall inte på ett år.
  Vi var på Örebro Pride och var fabulösa tillsammans! =) Båda fotona är Nens!




Nu i måndags, den 2:a september, började min delkurs på samhälls- och beteendevetenskapliga programmet på Örebro Universitet. Jag kunde också hämta ut min lägenhetsnyckel från Svenska Kyrkans bostäder. Hanna Blomberg hade utan att jag visste om det också sökt till Örebro, t.o.m. till samma program! Så hon fick bo med mig under hennes första vecka här. Nu är hon dock tillbaka på Åland och spelar fotboll tills hennes kontrakt går ut i oktober. Tills dess lär hon ha fått tag på en egen lägenhet. =) Men det var skönt att dela ett litet tag till, bara för att jag skulle slippa bli ensam.
  Första veckan på Uni har gått bra, det är lite trögt med skolarbete märker jag, men jag kommer snart in i det igen. det är lite slappare på universitet dock, men vi fick redan första dagen veta att vi skulle ha ett grupparbete tills följande vecka.
  Campus är jättefint! Och stort! Men en massa växtlighet, caféer och fontäner. =)
 
Idag skulle jag träffa min grupp och diskutera för redovisning. Vi sågs på stadsbiblioteket och pratade i cirka tre timmar om allt möjligt annat också.
  Efteråt for jag till Alnängarnas Koloni för att träffa Nen, Eva och Annika. De hade checkat in äppelfestivalen på Naturens Hus, men det hade inte varit en höjdare så vi for till Kolonin och åt äppelkaka istället! =D Sedan gick jag, Nen och Annika in till stan och åt middag. Hamburgare på Pitcher's! Jag betalade för att Nen betalat för våra pizzor i fredags. ^^ Men vi använde en av Nens rabattkuponger och fick två hamburgare till priset av en.
  Nu är jag hemma i min svala, råddiga lägenhet. Jag ska se lite på film och dricka te. (Har köpt en jädra massa te...)

Pax et Bonum
Erin <3
 

No comments:

Post a Comment