Sunday, June 17, 2012

Den nya bloggdesignen ^^

Egentligen borde jag alltid lägga upp bilder och beskrivning av mina blogglayouts, för det känns alltid som om jag glömmer bort hur de såg ut när jag läser igenom bloggen och ser att jag vid något tillfälle bytt design, men inte kommer ihåg exakt vad jag gjort. =<

Ja, den här designen, liksom några av mina föregående kommer från http://itkupilli-cutencool.blogspot.com/. Hon är en finsk webdesigner som bor i LA. Jag gillar hennes decoupage designer och har använt några av hennes templates förut.

Van Gogh

Magnolia

Winter

Happy Holidays

Love Birds

Den jag har just nu heter Bohemian.


Jag har använt originalheadern till skillnad från de andra då jag unvikit att ha den matchande headern. 
  Det är väldigt enkelt att använda sig av dessa templates. Det är bara copy and paste, men man borde ha Minima mallen, för annars kan det bli komplicerat. Men jag använde först Minima mallen, sedan watermark ovanpå för att kunna ändra typsnittet på bloggrubriken. 
  Bloggrubriken är lite elak ibland, den vill inte vara centrerad och är ibland lite felplacerad och man måste ha onödigt stort typsnitt för att den ska vara centrerad. Därför lekte jag lite med html och hittade några småsaker man kunde göra för att fixa till det i blogger. Kopiera och klistra in på Add Custom CSS på anpassa mall - avancerat.

.header-outer {
margin-left:50px;
}

Sedan ändrar du på nummrorna så att texten sätter sig rätt på just din blogg. Sedan med bloggbeskrivningen... Jag tyckte att den var för långt nere, så jag försökte få den att ligga närmare bloggrubriken

}
.Header h1 {margin-bottom:0}
.Header .description {margin-top: 0;}
.header-inner .Header .titlewrapper {padding-bottom:0;}
}

Sedan fick jag bokstäverna att glida lite ifrån varandra med den här koden:

h1 { 
  text-align: center;
  letter-spacing:6px;

Man ändrar bara på siffrorna och ser hur förhandsgranskningen ändras. ^^

Ah, well, nu har jag det nedskrivet så att jag kommer ihåg det till någon annan gång. ^^ Vi får se ifall jag ännu ändrar min layout i sommar. Den jag har nu är mera höstaktig faktiskt...
  Jag tror jag ändrar den nu direkt... ^.^

Pax et Bonum
Erin <3





No comments:

Post a Comment