Tuesday, June 19, 2012

Biljettförsäljarn's logg, vecka 25, dag 2 - Hamnkaptenen och hamnråttan

Aigoo! Här nere finns inte så mycket att tänka på annat än väder och vind och så förstås faunan här nere. Fånmåsar och dumtrutar, svalor, några ådor med sina ungar och så hamnråttan.
  Jag känner mig rätt bra faktiskt, det var bara igår som jag inte mådde 100% bra och lite imorse. =P Det var lågtryck igår och antagligen under natten och lite imorse. För det första så blev jag alldeles gråtmild igår runt 21 tiden och tyckte att allt var så hemskt sorgligt här i livet. Sedan kunde jag inte somna förrän klockan 03:00 inatt trots att jag arbetade från 06:30 till 22:30. Imorse började jag klockan 08:45 och vandrade omkring som en zombie.
  Det är alltid sådär när det är lågtryck. Först blir jag på dåligt humör och småledsen, sedan får jag lite huvudvärk och har svårt att sova och sedan blir jag alldeles degig och apatisk.
  Men det var rätt mysigt inatt. Jag låg på spikmattan och hörde regnet smattra mot taket och vågorna slå mot hamnen.

För att vara så här tidigt på sommaren så har de här två dagarna varit väldigt hektiska... Det har varit fullbokat t.o.m. ett par gånger och idag var det faktiskt många som skulle med den sista båten. Antagligen far folk ut tidigt under veckan för att planera midsommar.
  Det var en trevlig dam från Småland vars avlidne man hade släkt utifrån Kökar som kom ner idag. Hon frågade mig om jag var "hamnkapten". Jag stannade upp och funderade ett slag.
  "Tja, varför inte?" tänkte jag, "Båtarna har skeppare, styrmän, maskinister, kökspersonal o.s.v. men här i hamnen är jag allt det där."
  Så nu är jag faktiskt Hamnkapten här i Långnäs, inte biljettförsäljare. ^w^
  Den där råttan är ett rätt roligt inslag. Det var några äldre damer som skulle med sista färjan som sa att de hade sett en råtta under huset och min instinktiva tanke var: "Shit, han är upptäckt!"
  Efter det skrattade jag lite åt mig själv och kom på att om jag är Hamnkapten så måste jag ju rimligtvis ha en liten papegoja eller en Smith som ränner runt omkring mig. Så därför är Hamnråttans namn nu Smith och han är för tillfället på hemligt uppdrag som är så hemligt att han själv glömmer bort det ibland.
  Jag är så jävla lustig ibland.
 
Pax et Bonum
Erin <3
 

No comments:

Post a Comment