Wednesday, February 08, 2012

Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå

10... 10? 10 i samhällskunskap?! Jag var fullt beredd på max en 8 och satt och vred händerna på utvärderingstimmen. Men då jag öppnar kompeniet så ser jag det med röd tush:
  11/12p
  pv: 9½ kv: 10

Jag tror att folket i klassen tyckte jag var lite småtokig då jag ger ifrån mig en häftig utandning: "PHÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH!!" och stirrar på pappret och sedan sitter och glor med ögon stora som tefat.
  Kära människor (som läser den här tråkiga bloggen som mestadels handlar om hur tråkigt jag har haft det i skolan), detta bevisar något väldigt viktigt för mig och hoppeligen för er också.
  Jag fick en 6:a i kursvitsordet förra gången jag hade den här kursen. Nu gick jag om den och fick en 10:a.
  Lärdom: Du är inte dum för att du får en 6:a på ett prov och det ger dig inte skäl att ge upp ämnet helt.
  Om jag hade trott att det var omöjligt för mig att höja mitt vitsord för att jag helt enkelt är dålig i samhälla p.g.a. den där 6:an så hade jag helt enkelt gett upp hoppet eftersom jag bevisligen är dålig på samhälla.
  Men fan den som ger sig! Inte jag! Inte den här gången! Jag pluggade och pluggade! Mina vänner tror att jag inte vill umgås eller har tröttnat på dem, jag har levat på kaffe och ciggaretter i mer än en vecka, jag har sovit dåligt, jag har inte haft tid för att göra något jag tycker är roligt.
  Men när jag såg den där 10:an där det för inte alltför längesedan stått en 6:a så insåg jag att det varit värt det. Jag nådde ett mål jag satt upp med egna medel och genom att själv påverka och kontrollera min omgivning. Jag hade kontroll. Det var min förtjänst att jag lyckades, min egen förmåga gav resultat.
  Genom hela lusse har jag sällan varit i kontroll över mitt liv. Ångesten och stressen har kontrollerat mig, men nu den här perioden så var jag helt plötsligt herre över mig själv och min prestation och det kändes skönt. Att äntligen ha kontrollen igen. Vad jag gör påverkar, jag är inte i händerna på mina känslor som åker upp och ner utan att lyda under några logiska lagar.
 
För ett kort tag nu så är jag herre över mig själv. Men för att bibehålla den trygghet och kontrollkänsla jag har just nu så måste jag arbete för det och inte falla tillbaka i apati. Psykologistudenten närmar sig och jag har ännu mycket kvar att läsa. Men efter att ha fått en 10:a i samhällskunskap, kurs 1, som handlar om makt, stat och individ så tror jag nog att jag kan klara av att få Eximia i psykologi!
  Peppar, peppar! Ta i trä!

Pax et Bonum
Erin <3

No comments:

Post a Comment