Friday, October 07, 2011

It's Friday, Friday...

Vad tror man att man ska vara efter en provperiod? Taggad på att festa? Lättad? Beredd att göra de saker man inte hade tid med då man pluggade?

Erin har andra planer... Hon kommer hem, äter middag, sätter på Coraline soundtracket och sover till klockan 21:00 sharp.

Voi voi... Och går och lägger dig två timmar senare och sover hela natten.

Nu är jag inte lika trött dock. Är bara fullt upptagen med att fundera över mitt religionsprojekt... Jag är inte så säker på vad jag ska ha om ännu. Man skulle kunna förvänta sig att jag valde att skriva om asatron, men nej, jag vet tillräckligt om den och vad skulle jag göra? Skriva en massa gamla amsagor, precis. Så nej, inte det, just nu väger det åt några olika håll. Jag vill läsa om någon gammal primitiv religion i ett civiliserat samhälle, som inkafolket med människooffer o.dyl. Eller så vill jag skriva om religioner som dyrkade kvinnor. Vilket jag alltid intresserat mig för, underligt nog så är alla sådana religioner väldigt sexuellt laddade. Ett annat alternativ var att skriva om människors personliga trosuppfattningar. Jag skulle intervjua olika personer och se vad för slags uppfattning om det transcendenta de har. Slutligen så lutar det åt att skriva om egypternas djurgudar. Alltså inte egyptisk mytologi som sådan utan djurgudarna och deras betydelse.

Men allt det här är bara i huvudet ännu, jag ska ännu försöka komma underfund med vilket ämne jag skulle kunna skriva mest intensivt och intressant om. Jag vill ha ett ämne som väcker frågor och nyfikenhet hos inte bara mig som forskar i det, utan också hos de som hör det. Jag vet nämligen av erfarenhet att folk tenderar att sluta lyssna då det är föredrag som handlar om saker som vi lär oss i religionen i allmänhet. Folk vill höra om något de inte hört förr, eller som de kanske hört om, men inte vet något om.

Mitt mål med det här projektet är att det ska hålla mig engagerad och intressera och informera de som hör det om "häftiga" saker som de inte vetat.

Men jag är långt därifrån. Låååångt, långt därifrån.

Så därför sätter jag mig ner en stund i lugn och ro och funderar lite till. Dessutom så ska vi tydligen fira Milton lite då han snart fyller år. =)

Pax et Bonum
Erin <3

No comments:

Post a Comment