Wednesday, June 08, 2011

Biljettförsäljarn's logg, dag 3. Mitt arbete.

Fint väder här ute i Långnäs igen. Ser inte ut att bli problem med regn i sommar. Vanligtvis brukar vädret vara mulet fram till midsommar, men senaste sommaren motbevisade den teorin.

Förnödenheter kom med min mor igårkväll:
  • Sun lotion 
  • Savett Superclean 
  • Två paket LM blå 
  • "The Hobbit", J.R.R. Tolkien 
  • Hårsnodd 
  • Dricka, mjölk och cola 
  • Mat, mikropizzor, äppel, köttpiroger, ostsemlor 
  • Muffins 
  • Regnrock 
  • Keps 
  • Solglasögon 
  • Sminkväska [varför jag nu skulle behöva den] 

Mera kommer jag inte på såhär på rak arm, men det var bra. Nu är det bara Fluoxetinet som måste påfyllas.

Spelade in ett ljudklipp där jag själv sitter och skränar om varför jag måste komma upp på morgonen och använde den som väckarklockssignal.

Det fungerade... Usch, vad irriterande jag är!

Men jag sov dåligt inatt. Det var varmt och kvavt och jag har inget som helst minne av att jag skulle ha sovit någonting alls fram till klockan 04.00, men det kan ju bara ha varit dålig sömn. Men jag kom upp och kunde arbeta imorse iaf. Det var inte en så jobbig tur, brandfarligt gods fraktas på Södra Linjen på onsdagar klockan 09.15 och då får det inte finnas mer än 20 passagerare ombord och de flesta fordon har kort eller är nyttotrafik. På Tvärgående Linjen fraktas det på måndagar samma tid.

Men klockan 11.20 med Ejdern och 12.00 med Skiftet ser det fullt ut. Inte nog med att en massa har bokat så dyker det alltid upp obokade.

För att vara helt ärlig så trivs jag för jävligt bra här nere. Det är fint väder, jag har trådlöst nätverk, kaffekokare, mikrovågsugn, ett förträffligt effektivt kylskåp, rinnande vatten, en säng och de på färjorna är trevliga att arbeta med. Jag har redan ett fungerande system med de olika färjorna. Ejdern ringer jag alltid om bokningslistorna, Skiftets styrman talar jag med när han kommer i hamn, eller ringer om det är tight med tid och Gudingens listor behöver jag tydligen inte bekymra mig över, de har koll, men jag checkar upp med killen som stiger i hamn om olika saker.

De fyller i detaljer som inte står i mina papper och om jag får problem så är de hjälpsamma eftersom de vet att jag är ny.

Jag kopierar ut bokningslistorna för morgonturerna redan kvällen innan, eftersom folk oftast bokar dagen före för de turerna. Men de andra listorna printar jag ut mellan 1½ eller 2 timmar före och så kollar jag upp listorna med jämna mellanrum för att se om det skett ändringar.

När jag sedan står i hamnen och säljer så checkar jag alltid om de har årskort och skriver in deras namn och registreringsnummer så att jag vet till nästa gång att inte oroa mig för dem. Annars fyller jag alltid i vad kunderna betalar, kontant eller med kort, så att jag vet exakt hur mycket pengar jag arbetar med och kan räkna ut det noggrant innan jag avslutar dagen.

Jag har lunchpaus mellan 12.00/12.30 - 15.00/15.30 beroende lite på färjturerna. Då brukar jag oftast anteckna ner alla detaljer från morgonpasset och sedan äta lite, se på en film, skrolla på nätet eller bara hänga. Jag sover inte på dagarna, hur lite jag än sovit under natten. Det skulle bara göra mig ännu slöare.

Som sagt så trivs jag väldigt bra här nere. En negativ detalj är bara det att jag blir lite smått ensam och arbetet kan bli enformigt om jag inte träffar någon bekant skärgårdsbo under passen att prata lite med. Men i allmänhet uppskattar jag alltid när någon vän kommer på besök hit ner och håller mig lite sällskap. T.ex. så var Pirkka och Tååfe här från 19.00 - 01.00 i måndags och Kapitalisten dök också upp en sväng och höll oss sällskap.

Nu ska jag kopiera ut bokningslistorna, ta en cigg och plugga lite till.

Pax et Bonum
Erin <3

1 comment:

  1. Åh så bra att du trivs! :D Och att allt verkar gå bra. :)

    ReplyDelete