Thursday, November 01, 2012

Mytologi-konservativ

Halloween...
  Jag är alltid ambivalent när det kommer till den här högtiden och dess festligheter. Å ena sidan så är jag vad man kan kalla mytologi-konservativ och skulle vilja tänka på hur det hela började, d.v.s. med kelternas Samhain. Å andra sidan så är det nog ingen bra idé att börja hålla på med brännoffer då tiderna blir dåliga. Men principen var simpel; Samhain skedde den tiden på året då gränsen mellan vår värld och Andra Världen suddades ut och varelserna från det övernaturliga och andar efter våra förfäder kunde besöka oss. Vi hedrade de döda och det övernaturliga, men respekterade också deras krafter. 
  
Jag tycker att traditionen att tända ljus på gravar är bland det vackraste som finns under hösten. Att fara förbi en gravgård då det är tänt på nästan alla gravar är vackert på ett kusligt sätt. Samtidigt är den moderna versionen med kostymer och fester också rätt rolig... 
  I alla skeden så tycker jag att högtider är till för att lysa upp vardagen med jämna mellanrum och påminna oss om vad som är viktigt. Halloween har med tiden blivit en annan slags högtid då man helt enkelt glömmer allt, inklusive vem man själv är och smälter ihop med en fantasivärld. Kanske inte lika heligt som att tända ett ljus på en grav, men att unna sig själv att bli någon annan för en natt (eller flera) är ibland kanske inte helt fel.
  Man kan vara hur helig och traditionell under alla andra högtider, men ibland måste människan få kliva ur sig själv och bli vad hon vill vara, eller klä ut sig för att roa sig själv och andra. 

Jag är urkass på att peka ut en poäng, eller hur? ^^'
  Ah, jag säger som det är; jag respekterar traditioner och det heliga i alla högtider, men imorgon är det Haunted Halloween och jag tänker klä ut mig och fara till Kino's med vänner och beundra andras dräkter och vältra mig i komplimanger för mina fantastiska maskeradmasker från Malta.
  Punkt.

Pax et Bonum
Erin <3

No comments:

Post a Comment