Sunday, June 10, 2012

Biljettförsäljarn's logg, vecka 23, dag 7 - Sista dagen

Oh, hai.
  Sista dagen idag då.
  Igår var LiLLan och Donk över en sväng och hälsade på. Vi pratade mest och satt på datorn och skrattade åt saker på memebase. =P Sedan var det en liten finsk farbror som såg ut lite, som LiLLan poängterade ut, som den gamle ryssen i skogen i "Populärmusik från Vittula". ^^ Han stannade här och frågade (på finska) var färjorna till Åbo gick.
  Usch, får kalla kårar när jag ska prata finska. Man blir ju mörkrädd.
  Jag förklarade att båtarna nere i hamnen just nu inte kommer att gå, den ena tar honom till skärgården eller Galtby medan den andra bara fraktar långtradare till Nådendal. Halva tiden förstod jag inte vad han sa, men så småningom insåg jag att han hade diabetes och bara hade kunnat äta choklad under en lång bilresa och behövde köpa mat någonstans ifrån. Eftersom klockan var mycket, boden några kilometer bort säkert stängt och hans båt skulle gå först 3 på natten (+ det att jag ju faktiskt vet lite om diabetes) så förbarmade jag mig över honom och sprang trots några veka protester in och lagade raskt tre skinkmackor åt honom och gav honom tre små starka korvar och ett äpple.
  Jag tänkte på honom hela kvällen. Stackars lilla farbror... Hoppas att hans blodsocker höll i sig...
  Jag är så jävla snäll.

När Donk och LiLLan farit hem så insåg jag att de lyckats fått med sig mina nycklar! D= Så jag ringde upp och påpekade det. Senare fick jag ett mess av LiLLan där hon sa att jag får lov att klara mig utan dem idag.
  Det är dock obehagligt. Även fast jag låste upp dörren innan jag gick ut på mitt pass, så lämnade jag den lite på glänt. Paniken av att bli utelåst är fanimej inte rolig, speciellt inte om man jobbar här nere och behöver bokningslistor 6 gånger om dagen, hålla reda på fartyg, äta lunch o.s.v. Annat är att tanken på att någon skulle valsa in här medan jag är på ett pass hela tiden bekymrar mig. =<
  Lösryckt förresten så blir min finska lite bättre för varje dag. Lite ringrostig är man ju, men ju mer jag försöker kommunicera, desto mera kommer jag ihåg. Grammatiken är förstås åt helvete som väntat, men orden ploppar upp ett efter ett! =)

Aah, idag ska jag hem och träffa familjen och katterna igen. <3 Sedan ska jag göra det där muntliga teoriprovet imorgon och sedan får jag hoppas att jag kör upp senare i veckan! =D Äntligen körkort... Ingen mera stress och press över att inte lyckas.
  Men jag måste nog övningsköra med Faster Tina några gånger innan uppkörningen, för annars lär jag väl ratta runt som en galning p.g.a. stressen när det väl gäller. =P
  Idag lär bli en lugn dag. Eftersom det var 9:e juni igår så är folk lite slöa idag. =) Dessutom är det nu som skärgårdsborna far tillbaka till skärgården, d.v.s. en massa årskort, och alla de som jag tar betalt av annars kommer tillbaka efter en helg på stugorna. ^w^
  Jag saknar mina kissemjaus... =3 Teddy var snäll och tog några söta bilder av dem för någon dag sedan. =)

Pax et Bonum
Erin <3

No comments:

Post a Comment