Friday, April 27, 2012

Dag 17 - Hit vill jag åka innan jag dör


Palatset på Knossos, Kreta. Vaggan för den Minoiska kulturen som är ursprunget till myterna om Theseus och Minotaurus och Atlantis!

Palatset från luften =)

Tronhallen


Fresk i tronhallen =)

Det kungliga sovrummet ^^



Föreställer antagligen ett par tjurhorn eftersom tjuren var ett heligt djur i den minoiska kulturen.
Denna fresk är omstridd. Vissa menar att det föreställer en slags tjurfäktning eller "lek" med tjurar, andra menar att bilden visar en offerritual där man hetsade tjurar att ränna in i och spetsa unga män och kvinnor.



Jupp! Hit vill jag innan jag dör och se detta kulturarv. Helst vill jag fara med någon nära vän och sedan festa hela kvällen, men jag vill bara se på sevärdheter när jag är på resa. =< Sola, bada och shoppa blir tråkigt i längden. =P

Pax et Bonum
Erin <3







No comments:

Post a Comment