Tuesday, April 05, 2011

Dag 1 - Om mig

Jag är född 19.10.1992 och uppvuxen på olika ställen. Har bott i Åbo, Mariehamn, på Kökar, i Vårdö, i Mariehamn igen, på Kökar igen och nu har jag bott i Finström i tre år. =) Jag är intresserad av i princip allt inom konst, psykologi, forskning, religion o.s.v. I skolan presterar jag bra och har bra kontakt med lärarna, t.o.m. i de ämnen jag har svårt för. Psykologi och historia är mina starka ämnen just nu. På fritiden är jag mycket på nätet, mest för att upptäcka nya saker, stalka intressanta människor och rulla runt på tumblr. Annars hänger jag också mycket med mina vänner som alla är väldigt olika men underbara på olika sätt. Min familj är fruktansvärt viktig för mig och är min enda riktigt svaga punkt. Jag behöver ett ställe där allting lunkar på som det alltid gör när världen utanför hemmet förändras hela tiden. Jag älskar djur, speciellt katter, men även hundar. Jag har vuxit upp med dem i släkten, har aldrig varit rädd för dem och hälsar på dem så fort jag får chansen. Vi har haft en hund som vi blev tvungna att skicka iväg och en katt som sprang bort, just nu har vi tre kattor och en frass + fem kattungar och det kommer fler.

Det här är en förkortad version av mig, historierna kommer här nedanför! ;)

Jag var ett rätt vilt barn och kunde hitta på lite vad som helst om man inte bevakade mig, som att klättra uppför brandstegar till tredje våningen, rymma från dagis för att jag inte ville bajsa på deras toaletter, plocka blommor ur rabatter, gå vilse med flit, klippa av håret på mig själv och limma det på leksakshästar o.s.v. En spottstyver av allt jag hittat på... Välta julgranar och bränna julskinkor har jag också gjort...

Kallas AD-HD, vilket jag blev diagnostiserad med när jag var 7 år gammal. Sedan dess verkade det avta.

Jag har flyttat mycket, vilket inneburit byte av vänner, lärare, rutiner, miljö, traditioner, läroböcker, mobbare o.s.v. Att flytta mycket har helt enkelt gjort att jag inte riktigt känner att jag har några rötter. Men jag skulle våga påstå att min barndoms vagga är Kökar där jag bott längst. Även om alla vänner och knutpunkter försvann i.o.m. flytten till Finström så längtar jag alltid tillbaka till Kökar.

För mig är mina vänner mina musor, mina kreativa inspirationskällor. Vilket kan låta klyshigt men det är helt sant. Jag drar inspiration ifrån dem och brainstormar med dem. Dessutom finns det ingenting jag uppskattar mera än att spendera kvällar och hela nätter med dem, onyttigheter, filmer, brasor, humor, musik och minnen.

Min familj vägrar jag gå in på. Det är ett för stort ämne som är för känslomässigt laddat, allt jag kan säga är att de är det viktigaste i mitt liv.

Skolan har alltid varit en hög prioritering för mig. Jag har höga prestationskrav vilket har resulterat i panikångest mer än en gång, men jag mår bättre nu. I högstadiet presterade jag onödigt bra, med nior och tior överallt. När jag kom upp till gymnasiet så gick det sämre. Men det berodde inte bara på den högre nivån utan på mina problem med AD-HD som inte allt försvunnit och årstidsrelaterade depressioner. De två första åren i gymnasiet blev ett rent och skärt helvete som jag aldrig vill gå tillbaka till, men nu äter jag medicin för både AD-HD och depression som har vänt rätt på mitt liv igen och fått mig att prestera bra igen.

Mina intressen är framförallt kreativt och socialt vägande. Jag skriver, tecknar, bloggar, tumblr-bloggar, läser och skapar. Jag är också mycket med mina vänner, framförallt under skoltid. Under helger och kvällar är jag gärna lite isolerad för att kunna ägna mig åt mig själv. Jag är inte en aktiv människa, men jag är fanimej kreativ.

Det var lite om mig, inte för att ingen vet om allt detta, menmen...


Pax et Bonum
Erin <3

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete